W związku z naszym udziałem w Targach Stacja Paliw 15-17.05.2019 w Warszawie zapraszamy na artykuł:
Paliwo zalicza się do tak zwanych towarów niebezpiecznych, ponieważ tworzą z powietrzem łatwopalne mieszaniny i źle wpływają na żywe organizmy. Transport paliw musi odbywać się zgodnie z zasadami przewożenia towarów niebezpiecznych.
Transport paliwa i towarów płynnych najczęściej odbywa się w specjalnie do tego przygotowanych samochodach cysternach. Ładunek mieszczący paliwo potrzebuje zastosowania odpowiednich certyfikatów i pozwoleń.
Pojazd powinien być wyposażony w sprzęt do ochrony kierowcy lub otoczenia na wypadek niebezpiecznego zdarzenia. Kierowca lub spedytor musi przejść odpowiednie przeszkolenie zakończone wciąż odnawianym certyfikatem.
Zasady przewożenia paliw dotyczą między innymi nafty i ropy naftowej, olejów opałowych, benzyny i ciekłego gazu ziemnego. W Polsce podstawowym dokumentem odnoszącym się do transportu drogowego towarów niebezpiecznych jest ustawa o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych, która adaptuje do krajowego systemu prawnego umowę europejską dotyczącą międzynarodowego przewozu towarów niebezpiecznych ADR . Umowa ta jest dokumentem tworzonym na forum Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ i aktualizowanym w cyklu dwuletnim w latach nieparzystych. Kolejne aktualizacje wprowadzane są w polski obieg prawny poprzez oświadczenia rządowe . Obecnie obowiązuje Umowa ADR 2009 2011, ratyfikowana przez 44 państwa.
Zgodnie z zapisami ADR paliwo płynne może być przewożone w różnego rodzaju cysternach ( stałych, odjemowalnych, przenośnych i kontenerach-cysternach). Paliwo może być ładowane do cysterny zarówno z dołu, jak i od góry. Nadzór nad cysternami wykorzystywanymi w transporcie drogowym na terenie Polski wykonuje Transportowy Dozór Techniczny. Bardzo istotne jest, by kierowca przewożący paliwo skończył szkolenie i zdobył certyfikat pozwalający mu na kierowanie pojazdem, którym transportowane są tego rodzaju substancje. Cysterna musi mieć odpowiednie oznakowanie. Powinna też zostać sprawdzona pod kątem stanu technicznego. W samochodzie ciężarowym, którym przewozimy paliwo, musimy mieć specjalne wyposażenie. Obowiązkowe są dwie gaśnice proszkowe. Pojazd dyskwalifikują jakiekolwiek pęknięcia, wycieki czy inne wady. Nie może też być przeładowany. Załadunek paliwa musi odbywać się metodą ciśnieniową. Poza tym przed każdym załadunkiem trzeba przeprowadzić inspekcję stanu technicznego pojazdu, którym ma być transportowana niebezpieczna substancja. Zbiornik nie może być napełniony do końca. Ładunek musi mieć miejsce na swobodne zwiększenie objętości podczas zmian temperatur.
Należy Prawidłowo oznakować jednostki transportowe przewożące paliwa płynne, są to tablice w kolorze pomarańczowym i nalepki ostrzegawcze. Przyjęty sposób oznakowania pojazdów przewożących towary niebezpieczne ma na celu informowanie kierowców pojazdów napotykających na swej drodze pojazd oznakowany, iż powinni zachować szczególną ostrożność. Powinni mieć świadomość, że spowodowanie utrudnienia ruchu takiego pojazdu, a nawet drobnej kolizji z takim pojazdem może doprowadzić do wypadku o poważnych skutkach dla zdrowia i bezpieczeństwa użytkowników dróg publicznych, szkód w środowisku naturalnym i strat materialnych. Także dla służb ratowniczych tablice pomarańczowe i nalepki są informacją dotyczącą zagrożenia jakie stwarza transportowany towar i jakie działania ratownicze należy podjąć w celu zapewnienia bezpieczeństwa osobom postronnym i ograniczenia szkód.
Pod pojęciem transportu paliw płynnych należy rozumieć nie tylko sam przewóz z punktu A do punktu B, ale również czynności związane z przygotowaniem tego transportu, a zatem napełnienie cysterny i przygotowanie jej do ruchu po drogach publicznych oraz rozładunek i przekazanie opróżnionej cysterny przewoźnikowi.
Szacuje się, że obecnie w Polsce w cysternach jest przewożonych rocznie ok. 100 mln ton materiałów niebezpiecznych (bez przewozów tranzytowych, wykonywanych przez przewoźników zagranicznych świadczących usługi transportowe dla odbiorców na obszarze Polski, z czego największy udział mają paliwa silnikowe.
„Bezpieczeństwo transportu drogowego paliw płynnych w cysternach” CIOP-PIB 9/2010
„Logistyka” 2/2011
https://www.pkt.pl/artykul/jak-transportowac-paliwo-najwazniejsze-zasady-4551
http://spedycja-polska.pl/specjalistyczny/przewoz_paliwa/
JAKIE PRODUKTY DO CYSTERN PROPONUJE FARAONE?
Proponujemy sprzęt specjalny, stworzony na wymiar, który pozwala na komfortową pracę, jak również zapewnia bezpieczeństwo pracowników podczas wykonywania prac na wysokości oraz zapobiega uszkodzeniom obiektów w trakcie prowadzenia na nich prac.
Konstrukcje stworzone przez nas stosowane są podczas prac serwisowych i konserwacyjnych cystern oraz do łatwego pobierania próbek.
Zapraszamy do obejrzenia prezentacji z produktami przeznaczonymi do cystern.